Ontwerp Connie Vogelman
Artiest Clémentine Campardou
Aantal spelers 1 tot 5
Lengte 90 minuten
Leeftijd 14+
Complexiteit Gemiddeld
Uitgekomen 2024
Uitgever Stonemaier Games (2024)
Taal Engels
Thema Graaf een labyrint en vul het met verschillende draken
In een notendop
Wyrmspan wordt gespeeld over vier ronden. In je beurt heb je keuze uit de drie mogelijke acties 'Graven', 'Verleiden' en 'Verkennen'. Met graven breid je één van je drie grotten uit tegen betaling van één munt en bij diepere uitgravingen ook eieren. Dit bezorgt je plaats voor je draken en je krijgt het voordeel van de grotkaart. Met verleiden kan je één van de drakenkaarten in je hand in een grot plaatsen afhankelijk van de voorkeuren van de draak. Dit kost één munt en de grondstoffen op de kaart (vlees, kristal, goud of melk). Verkennen kost ook één munt (en eventueel eieren) en hiermee activeer je één van je grotten en de draken die erin nesten. Hiermee kan je nieuwe grondstoffen, eieren, kaarten, vooruitgang op het drakengilden spoor en mogelijke overwinningspunten krijgen. Je krijgt aan het begin van elke ronde 6 munten en een extra ei dus gemiddeld kan je zes acties doen per ronde. Aan het einde van een ronde wordt er telkens gekeken wie het beste voldoet aan het objectief van die ronde voor overwinningspunten. Na de vierde ronde volgt de eindtelling op acht verschillende onderdelen.
Onze ervaring
Dit spel is de opvolger van Wingspan van Elisabeth Hargrave. Hoewel dat er enkele spelmechanismes overgenomen zijn, is Wyrmspan toch een heel andere ervaring. Het spel speelt zeer vlot en er is weinig downtime. De mogelijkheden om aan de juiste grondstoffen te geraken zijn goed geïmplementeerd waardoor je er bijna altijd in slaagt om je strategie te verwezenlijken. Er zijn 183 verschillende draken in dit spel waardoor elk spel helemaal anders is, er is ook een leuk boekje bijgevoegd met details over als deze draken. Het spel is taalafhankelijk maar er bestaat ook een Nederlandstalige versie (999 Games).
:strip_icc()/pic7947338.png)