Gwar vs Time

Ontwerp Matthew Grau
Artiest Dave Brockie, Don Draculitch, Hunter Jackson, Chuck Varga
Aantal spelers 3 tot 5
Lengte 60 minuten
Leeftijd 14+
Complexiteit Laag
Uitgekomen 2020
Uitgever Wildfire (2020)
Taal Engels
Thema Gwar



In een notendop

Gwar vs Time is opgebouwd als een traditionele deck builder. Je begint het spel met een startstapel van tien kaarten (zeven zijn in elk spel dezelfde en drie kies je aan het begin uit een aanbod van zes) en neemt er vijf op hand. Tijdens je beurt speel je eerst een leidende kaart (troefkaart) van één van de zes mogelijke kleuren. Alle andere spelers mogen, indien ze deze kleur op hand hebben, volgen en vullen hun hand weer aan tot vijf kaarten (is de trekstapel leeg dan wordt de aflegstapel geschud). Nadien worden de effecten van deze (mogelijks meerdere) kaarten behandeld. 
Dan speel je al je handkaarten en behandel je de effecten. Je verslaat schurkkaarten met het aantal geweld dat je hebt die dan op je dode stapel terechtkomen en je koopt met je veroveringspunten nieuwe kaarten voor jouw deck die je op je aflegstapel legt. Als laatste leg je al je gespeelde kaarten op je aflegstapel met uitzondering van de blauwe Field of Battle kaarten (deze blijven op tafel liggen totdat ze verwijderd worden met een effect van een een kaart).
Het spel eindigt na de beurt van de speler die de tijdwijzer tot nul brengt, deze wijzer start naargelang het aantal spelers op een bepaald aantal en gaat met één naar beneden voor elke Gwarkaart die wordt gekocht en als er een nieuwe minionkaart in het spel komt. Dan worden de overwinningspunten geteld in je deck en je dode stapel en diegene met de meeste punten wint.

Onze ervaring

Om te beginnen zijn wij al lang fan van de metalband Gwar en behoren wij dus tot de eigenlijke (lees enige) doelgroep voor dit spel (de Bohabs). Het spel zit in een veel te grote doos (waarschijnlijk om de hoge aanschaffingskost te rechtvaardigen). Het bijgesloten bord dient enkel om het aanbod uit te stallen en is dus niet noodzakelijk.
Omdat er verschillende artiesten aan dit spel gewerkt hebben zijn de illustraties uiteenlopend. De spelregels zijn niet duidelijk opgesteld en kunnen soms tot verwarring leiden. Veel kaarten hebben een take that effect, maar omdat je nooit kan bijhouden wie er op voorsprong ligt, zal je ze eerder arbitrair gebruiken. Het spel heeft nog twee varianten, een kleurbonus die je een extra effect geeft tijdens je beurt en een factiebonus die je extra overwinningspunten oplevert.
Met enkele eenvoudige huisregels kan dit spel ook met twee worden gespeeld. Een goede kennis van de Engelse taal is noodzakelijk.
Ben je geen fan van Gwar (of heb je er nog nooit van gehoord) dan zijn er veel andere deck builders met een betere prijs/kwaliteit verhouding en een veel grotere herspeelbaarheidsfactor.