Ontwerp Flaminia Brasini, Virginio Gigli, Simone Luciani
Artiest Francesco Ciampi, Roberto Grasso
Aantal spelers 1 tot 4
Lengte 90 tot 120 minuten
Leeftijd 14+
Complexiteit Hoog
Uitgekomen 2021
Uitgever Cranio Creations (2022)
Taal Engels
Thema Maak artefacten en Golems in het 16de eeuwse Praag
In een notendop
Een spel duurt vier rondes die bestaan uit meerdere fases. In de eerste fase worden alle knikkers (kleur en aantallen zijn afhankelijk van het aantal spelers) verzameld en in de Synagoge geworpen, nadien worden de actietegels en boekkaarten ververst.
In de tweede fase moet iedereen zijn Golems verplaatsen (aantal afhankelijk van het level van het Golemspoor en het actieve karakter), je kan deze verplaatsingen verdelen over je drie Golems.
Nadien volgt de belangrijkste fase waarin iedereen drie acties kan uitvoeren. Twee acties bestaan uit het kiezen van een knikker, de derde is het plaatsten van je rabbijn. Bij de knikkeracties maakt het uit van welk spoor je deze neemt want die is gelinkt aan de actie die je moet doen, de kracht van deze actie wordt bepaald door het aantal knikkers in het spoor en de kleur van de knikker geeft aan welke student je één stap mag verplaatsen (geel/rood/blauw - in de overeenkomstige districten, zwart - twee studenten naar keuze en wit - geen verplaatsing). Deze studenten kunnen je inkomens geven en houden de Golems onder controle. De mogelijke acties zijn: Golems activeren, klei ontvangen en daarmee Golems maken, Artefacten maken / verbeteren en boekstudie. De rabbijn kan je op één van de beschikbare actietegels of de permanente tegel zetten en dan voer je deze actie uit. Waar je je rabbijn zet is ook belangrijk voor de beurtvolgorde in de volgende ronde.
Na deze fase volgt de karakterfase. Indien je voldoet aan de voorwaarden (de kleuren van je gekozen actieknikkers) van het karakter van de ronde, dan kan je tegen betaling diens invloed gebruiken of je ontvangt drie munten.
In de laatste fase moet je kennis betalen indien je Golems verder staan in de districten dan je studenten, heb je niet voldoende kennis dan verlies je overwinningspunten.
Na de vierde ronde ontvang je bovenop de overwinningspunten die je tijdens het spel verzamelde, ook nog punten voor het aantal Golems die je maakte, het aantal artefacten die je vervolledigd hebt, de boeken die je verzamelde, je nog resterende grondstoffen en je doelkaarten, als je deze hebt verwezenlijkt.
Onze ervaring
Golem is een zeer complex spel waarin de mechanismes een grotere rol hebben dan het thema en zal daarom niet door iedereen even enthousiast worden onthaald. Het actieselectie mechanisme is vergelijkbaar met dat van Grand Austria Hotel (van dezelfde ontwerpers), dit is echter de enige gelijkenis daarmee. Het gebruik van knikkers zou kunnen worden beschouwd als een gimmick en volgens sommigen is de verdeling ervan manipuleerbaar, wij hebben dit echter nooit zo ervaren.
De grootste troef van dit spel zijn de verschillende sporen waarop je kunt vooruitgaan en je constant op zoek bent naar de juiste balans tussen de positie van je studenten en de Golems. Wanneer de Golems te sterk worden kan je ze altijd trachten te vermoorden en dit kan je ook nog welgekomen bonussen opleveren. Het spel is taalonafhankelijk.