Artiest Klemens Frans
Aantal spelers 2 tot 4
Lengte 90 minuten
Leeftijd 12+
Complexiteit Gemiddeld
Uitgekomen 2014
Uitgever White Goblin Games (2016)
Taal Nederlands
Thema Vergaar macht in het middeleeuwse Orléans
In een notendop
Een spel duurt 18 rondes die elk uit zeven fasen
bestaan. Eerst wordt de bovenste zandlopertegel omgedraaid. Deze bevat
de gebeurtenis die in de ronde van kracht is. Daarna wordt er gekeken
wie de meeste en minste landbouwers
heeft, hiervoor kan je één muntstuk winnen of verliezen. In de derde
fase trekken de spelers volgelingen uit hun zak, hoeveel wordt bepaald
door hun positie op het ridderspoor. Dan plannen de spelers hun acties
door hun volgelingen te plaatsten op hun spelersbord
en uitbreidingen (een monnik kan daarbij als joker worden gebruikt). De
acties op het spelersbord zijn de boerderij, het dorp (drie mogelijke
acties: schipper, vakman of handelaar), de universiteit, het kasteel,
het klooster, het schip, de wagen, de gildehal,
het scriptorium en de gemeentehal. Op het moment dat alle spelers hun
planning hebben uitgevoerd mag iedere speler om beurt één van deze
acties uitvoeren. In de zesde fase wordt de gebeurtenis behandeld en als
laatste wordt de startspelerfiche naar links doorgegeven.
Na de laatste ronde ontvangen de spelers overwinningspunten voor hun
geld, overgebleven goederen en het aantal handelshuizen vermenigvuldigd
met hun verkregen inwoners.
Onze ervaring
Dit spel heeft alle componenten om het te betitelen als
een topper. Het bevat spanning , interactie, race elementen en nog meer.
Omdat iedereen uitgezonderd de actiefase alles tegelijkertijd doet is
er niet veel downtime
en gaan de rondes snel voorruit. Hoewel dat de hoeveelheid aan
mogelijkheden in het begin wat overweldigend kan zijn, is het leren
ervan niet zo moeilijk en zal dit spel ook de minder ervaren speler
kunnen bekoren.