Saltfjord

 

Ontwerp Kristian Amundsen Østby, Eilif Svensson
Artiest Peter Bartels, Yan Moussu
Aantal spelers 1 tot 4
Lengte 45 tot 90 minuten
Leeftijd 14+
Complexiteit Gemiddeld
Uitgekomen 2024
Uitgever Aporta Games (2024)
Taal Engels
Thema Beheer uw visdorp doorheen de harde Noorse winters



In een notendop

Een spel wordt gespeeld over drie rondes. In een beurt heb je keuze uit drie actiemogelijkheden.
De eerste en meest voorkomende actie is een dobbelsteen uit het aanbod nemen, dit mag voor de witte dobbelstenen drie keer per ronde en voor de oranje evenveel keer als de huidige ronde. Met de gekozen dobbelsteen activeer je een kolom (witte) of een rij (oranje) op je 6x6 spelersbord. Je plaatst de dobbelsteen hier op de juiste plaats gelijk aan zijn waarde (tegen betaling van één vis kan je de waarde met één verhogen of verlagen, niet van 1 naar 6 of omgekeerd). Startend vanaf je dobbelsteen activeer je alle nog open gebouwen in de rij of kolom, deze kunnen goederen produceren of bevatten optionele actie(s). Deze acties zijn een bestelling vervullen (kisten),  voorruitgang op een technologiespoor, een klein gebouw kopen en bouwen en gaan vissen. Als laatste leg je de dobbelsteen op het laatste gebouw van de rij of kolom.
De tweede actie die je in je beurt kan doen is het kopen van een groot gebouw dat je op lege plaatsen op je spelersbord legt.
De derde actie is passen. Nadat je dit doet kies je een lege plaats in het taverne gebied en zet er je spelerspion op. Hiervoor krijg je een actie en de locaties bepalen ook de startspeler voor de volgende ronde. Dan worden je pieren geactiveerd naargelang het aantal kisten die er liggen.
Je hebt ook enkele vrije acties die je in je beurt kan uitvoeren. Je kan goederen verkopen voor vis, ze opwaarderen tegen betaling van vis en ze downgraden zonder compensatie. Je hebt ook beschikking over minstens één werker die een gebouw op je spelersbord kan activeren (na activatie leg je de werker op het gebouw).
Op het einde van je spel ontvang je punten voor je overgebleven vissen en goederen (deze worden verkocht voor hun viswaarde), punten voor sets kisten die aan de vier verschillende pieren liggen, de punten op je kisten en je voorruitgang op de technologiesporen.
Het spel heeft ook een gevorderde module met treinlocomotieven die op je spelersbord kunnen verplaatsen nadat er een dobbelsteen wordt gelegd en die de promenades kunnen activeren (in de normale variant worden deze enkel geactiveerd als je de rij of kolom hebt vol gebouwd). Naargelang de afstand die ze gedurende het spel hebben afgelegd krijg je hier ook eindpunten voor.

Onze ervaring

Saltfjord is gebaseerd op hetzelfde spelmechanisme als Santa Maria van dezelfde ontwerpers. Toch zijn er wezenlijke verschillen zodat het aanvoelt als een ander spel en niet als een Santa Maria met uitbreidingen, zodat beide spellen perfect samen in één collectie kunnen zitten. Er is veel interactie want het gebeurt regelmatig dat iemand een dobbelsteen uit het aanbod neemt die jij ook wou gebruiken, dit is altijd wel op te lossen als je over voldoende vis beschikt (als allerlaatste redmiddel kan je nog beslissen een dobbelsteen af te leggen voor één vis maar dit probeer je zeker te vermijden). Omdat je steeds de correcte goederen moet hebben zal je goed op voorhand moeten plannen (je kan wel altijd downgraden maar dat wil je eigenlijk enkel doen indien strikt noodzakelijk). Deze planning vergt soms wat denktijd dus er kan wel wat downtime zijn (natuurlijk kan je deze ook gebruiken om zelf je planning te maken). Wij spelen enkel de gevorderde versie omdat deze je veel extra’s kan opleveren als je goed plant, enkel met personen die weinig spelervaring hebben of wat jonger zijn kan je ervoor kiezen de normale versie te doen. Er is een Nederlandstalige versie van het spel uitgekomen.